Kitchen Sink
Date and time
Oxi Koskelainen, Daniel Palillo & Emmi Venna
About this event
Näky: Saapuu hetki, jossa on vain intuitiivisia kehitelmiä
orastava kuoleminen pienen hauskanpidon takia
tilanne, joka ei säteile katkeruutta
ja silti on ikuinen säätö ja joka päivä aina uusi jano.
Kitchen Sink on jättimäiseen tiskialtaaseen kasaantunutta fantastista krääsää ja teatterihistorian tähteitä. Kaiken sen päälle on kerääntynyt mysteerinäytelmä jokapäiväisyydestä; unesta, runosta ja todesta.
Dramaturgia ja esiintyminen: Oxi Koskelainen ja Emmi Venna
Tila- ja pukusuunnittelu: Daniel Palillo
Talosuunnittelu: Kristian Palmu
Kieli: suomi
Yhteistyössä Pro Artibus -säätiön kanssa
Residenssituki: Pro Artibus -säätiön Snäcksund Torppa, Trois C-L Luxemburg, JoJo – Oulun tanssin keskus
Esityksen valmistamista ovat tukeneet: Taiteen edistämiskeskus, Suomen Benelux-instituutti, Koneen Säätiö, Föreningen Konstsamfundet, Svenska kulturfonden, Helsingin kaupunki
Oxi Koskelainen on työskennellyt Teatterikorkeakoulusta ohjaajaksi valmistumisensa jälkeen muun muassa Ylioppilastetterin taiteellisena vastaavana vuosina 2010-2013, Pop-tähti Michael Jacksonin jälkeisen maailman tilaa tutkineen esitystaideryhmän Post-MJ Era Institute Of Consciousnessin koollekutsujana ja ohjaajana vuosina 2014-2017 sekä vuonna 2017 perustetun nykymuusikoista ja esitystaiteilijoista koostuvan Dayjob Collectiven koollekutsujana ja esiintyjänä. Koskelaisen viimeisin laitosteatteriohjaus oli Kokkolan ja Seinäjoen kaupunginteattereissa toteutettu zombie-esitys Epäkuolleet vuonna 2019.
Emmi Venna työskentelee koreografina, esiintyjänä, kirjoittajana ja osana kuratoriaalisia työryhmiä. Vennan työskentelyssä tulevat yhteen eletyn kehon kokemuksen kuuntelu, tanssi- ja taidehistorioiden tutkiminen, leikki fiktioilla sekä esitystilanteen maagisen potentiaalin metsästys. Viimeaikaisimpia töitä ovat mm. tilausteos CORE TaDaC-ryhmälle (Teak/Zodiak 2021) ja sooloteos Fabulous Muscles (Mad House Helsinki/Ehkä-tuotanto, 2020).
Daniel Palillo on taiteilija ja suunnittelija, jonka töitä on esitelty museoissa ja gallerioissa ympäri maailmaa. Hän aloitti uransa vaatesuunnittelijana vuonna 2008. Daniel Palillo -merkin vaatteita myytiin yli 30 maassa. Palillo lopetti oman vaatemallistonsa tekemisen vuonna 2015 keskittyäkseen taiteelliseen työskentelyyn. Sen jälkeen Palillon töitä on ollut esillä muun muassa Shanghain Powerlong-museossa (2018), Chengdun modernin taiteen museossa (2019), West Bund Art Center -taidekeskuksessa Shanghaissa (2021), Times Art -museossa Pekingissä (2017 ja 2019) sekä Hydra School Projects -näyttelyssä Hydralla (2021).
Kristian Palmu on työskennellyt vuodesta 2012 esittävien taiteiden ja kulttuurin kentällä skenografina, valo-, tila- ja videosuunnittelijana sekä toisinaan myös esiintyjänä. Hänen viimeaikaisempiin töihinsä lukeutuvat Eriopis-teatteriteos (valosuunnittelu, ohj. Akse Pettersson, Q-teatteri, 2022), TILOISSA-näyttely (näyttelysuunnittelu, Helsingin Kaupunginmuseo, 2020–2021) sekä Missed-en-Abîme -esitysinstallaatio (valosuunnittelu sekä tekninen ohjaus; ohjaus Rogério Nuno Costa; Serralves Museo, Porto, Portugali, 2021).
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Vision: Det kommer en tid då det inte finns annat än intuitiva försök
en annalkande död orsakad av minsta förnöjelse
en situation som inte genomsyras av bitterhet
och ändå, eviga bestyr och en törst som aldrig kan släckas.
Kitchen Sink är en anhopning av fantastiskt krimskrams och teaterhistoriska rester i en jättelik diskho. Detta är grogrunden till en mysteriepjäs om vardaglighet; dröm, poesi och verklighet.
Dramaturgi och performance: Oxi Koskelainen och Emmi Venna
Scenografi och kostymdesign: Daniel Palillo
Ljusdesign: Kristian Palmu
Språk: finska
I samarbete med Stiftelsen Pro Artibus
Residensstöd: Stiftelsen Pro Artibus Snäcksund Torpet, Trois C-L Luxemburg, JoJo – Oulun tanssin keskus
Föreställningen har förverkligats med stöd av: Centret för konstfrämjande, Finlands Beneluxinstitut, Konestiftelsen, Föreningen Konstsamfundet, Svenska kulturfonden, Helsingfors stad
Oxi Koskelainen har avlagt magisterexamen i regi vid Teaterhögskolan och därefter bland annat varit konstnärlig ledare för Ylioppilasteatteri 2010–2013, sammanfört och varit regissör för scenkonstgruppen Post-MJ Era Institute Of Consciousness 2014–2017 som undersökte världens tillstånd efter popstjärnan Michael Jacksons bortgång samt sammanfört och sedan 2017 framträtt i Dayjob Collective som består av samtidsmusiker och scenkonstnärer. Koskelainens senaste regi för en institutionsteater var zombie-föreställningen Epäkuolleet som visades i Karleby och Seinäjoki stadsteatrar 2019.
Emmi Venna arbetar som koreograf, framträder, skriver och är med i curatoriella arbetsgrupper. Venna lyssnar till den levande kroppens upplevelser, undersöker dans- och konsthistoria, leker med fiktion, jagar efter framträdandets magiska potential och sammanför dessa områden i sin konstnärliga verksamhet. På sistone har Venna bland annat gjort beställningsverket CORE för TaDaC-gruppen (Teak/Zodiak 2021) och soloverket Fabulous Muscles (Mad House Helsinki/Ehkä-tuotanto, 2020).
Daniel Palillo är en konstnär och designer vars verk visats i museer och gallerier runtom i världen. Han inledde sin karriär som kläddesigner 2008, grundade ett märke som bar hans eget namn och sålde kläder i över 30 länder. År 2015 lade Palillo ner sin klädkollektion och började inrikta sig på konstnärligt arbete. Efter det har Palillo visat verk bland annat i museet Powerlong i Shanghai (2018), Chengdu moderna konstmuseum (2019), konstcentrumet West Bund Art Center i Shanghai (2021), museet Times Art i Peking (2017 och 2019) samt på utställningen Hydra School Projects på Hydra (2021).
Kristian Palmu har varit verksam på konst- och kulturfältet sedan 2012. Han har arbetat som scenograf, ljus-, rums- och videodesigner samt ibland också själv stått inför publik. Till hans senaste projekt hör teaterverket Eriopis (ljusdesign, regi Akse Pettersson, Q-teatteri, 2022), utställningen TILOISSA (utställningsdesign, Helsingfors stadsmuseum, 2020–2021) och föreställningsinstallationen Missed-en-Abîme (ljusdesign och teknisk handledning, regi Rogério Nuno Costa, Serralves Museum, Porto, Portugal, 2021).
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Vision: A moment arrives when only intuitive developments exist
an incipient death due to a bit of fun
a situation that radiates no bitterness
and yet there is endless hassle and every day a new thirst.
Kitchen Sink consists of fantastic bric-a-brac and scraps of theatre history piled up in a giant sink. On top of all this a mystery play has been assembled, about the everyday; about dreams, poetry, and the real.
Dramaturgy and performance: Oxi Koskelainen and Emmi Venna
Space and costume design: Daniel Palillo
Lighting design: Kristian Palmu
In collaboration with Pro Artibus Foundation
Residency support: Pro Artibus Foundation’s Snäcksund Croft, TROIS C-L Luxembourg, JoJo – Oulu Dance Centre
The making of the performance has been supported by: Arts Promotion Centre Finland (Taike), The Finnish Cultural Institute for the Benelux, Kone Foundation, Föreningen Konstsamfundet, Swedish Cultural Foundation in Finland, the City of Helsinki
Language: Finnish
Since graduating as a director from Uniarts Helsinki’s Theatre Academy, Oxi Koskelainen has worked, for instance, as: Artistic Director at Ylioppilasteatteri – Helsinki Student Theatre in 2010–2013; convener and director of the Post-MJ Era Institute of Consciousness performance group, which explored the state of the world after the death of the pop star Michael Jackson in 2014–2017; and as convener and performer in the Dayjob Collective of contemporary musicians and performance artists founded in 2017. Koskelainen’s most recent institutional theatre direction was the zombie performance Epäkuolleet (the undead) at Kokkola and Seinäjoki City Theatres in 2019.
Emmi Venna works as a choreographer, performer, writer and as a part of curatorial teams. Venna’s processes combine curiosity towards the experience of a lived body, researching dance and art histories, playing with fictions, and searching for the magical potential of the performance situation. Most recent works include the commissioned choreography CORE for the TaDaC collective (TeaK/Zodiak 2021) and the solo work Fabulous Muscles (Mad House Helsinki/Ehkä production, 2020).
Daniel Palillo is an artist and designer, whose works have been shown in museums and galleries around the world. He began his career as a clothes designer in 2008. Daniel Palillo brand clothes were sold in more than 30 countries. Palillo stopped making his own clothes range in 2015 to concentrate on artistic work. Since then, his works have been shown, for instance, in Shanghai’s Powerlong Museum (2018), Museum of Contemporary Art, Chengdu (2019), West Bund Art Center, Shanghai (2021), Beijing Times Art Museum (2017 and 2019), and in the Hydra School Projects exhibition in Hydra, Greece (2021).
Since 2012, Kristian Palmu has worked in the performing arts and in the cultural sector as a scenographer, a light, space and video designer, and occasionally also as a performer. His most recent works include the theatre work Eriopis (lighting design, Dir. Akse Pettersson, Q-teatteri, 2022), the TILOISSA exhibition (exhibition design, Helsinki City Museum, 2020–2021) and the Missed-en-Abîme performance installation (lighting design and technical direction; Director Rogério Nuno Costa; Serralves Museum of. Contemporary Art, Porto, Portugal, 2021).